Jsem mladá lékařka, která žije se svým manželem a jeho rodiči na vesnici, kde díky své zálibě ve vaření ráda zkouším nové recepty a jako hlavní suroviny používám dobrůtky z naší zahrádky

KLÍČENÍ

KLÍČENÍ

První sluneční paprsky, teploty v plusových hodnotách, pučící stromy, první kvítky…zkrátka jaro. Přemýšlela jsem, jaké suroviny ho nejlépe vystihují. A jelikož na jaře často trpíme únavou, virózami a buďme upřímní – nějakým tím kilem navíc, chce to něco nabitého vitamíny, zeleného, čerstvého a krásného na pohled. A není přece nic lepšího, než se dívat, jak vám něco takřka roste pod rukama. Proto jsem se s vámi rozhodla podělit o postup na klíčení a o několik nápadů, kde klíčky můžete využít.

Nejprve si pojďme říct, proč jsou pro naše zdraví tak prospěšné a proč byste je tedy měli určitě vyzkoušet vypěstovat.

Tak co je na těch klíčcích tak speciálního?

Klíčení je vlastně proces, při kterém se aktivují enzymy, které štěpí škroby v semínku a přeměňují je na jednoduché cukry, důležité pro růst rostlinky. Klíčením se tedy navyšuje obsah živin. Velmi zjednodušeně řečeno. Jednoduché sacharidy se lépe tráví a připočteme-li k tomu ještě působení enzymů, je blahodárný vliv na zažívání zaručen.

Dalšími nepostradatelnými nutrienty v klíčcích jsou vitamíny, a to především C, B a A. Kromě vitamínů obsahují i velké množství bílkovin a antioxidantů. Všechny tyto složky podporují imunitní systém, metabolismus, boj proti zánětům, virózám, rakovině, srdečním onemocněním a cukrovce. V neposlední řadě doplňují energii, zlepšují psychiku a zlepšují zrak.

Dále klíčky obsahují důležité minerály jako vápník a fosfor, které jsou důležité proti řídnutí kostí (osteoporóze). Železo zase doplňuje červené krvinky a brání vzniku chudokrevnosti (anémie). Hořčík pomáhá při svalových křečích.

Chcete-li zlepšit vaše zažívání či ztratit nějaké to kilo nabrané přes zimu, pomůže vám v tom vysoký obsah vlákniny.

Jste-li prakticky založení, oceníte jistě i to, že klíčení je vlastně celkem jednoduchá a levná záležitost. A na rozdíl od jakékoliv kupované zeleniny jsou klíčky bez pesticidů. Ale pozor, kupujte semínka určená přímo pro klíčení, nejlépe v bio kvalitě. Nikdy ne zahradnická, určená k sadbě, ty jsou právě často namořena.

Takže příště žádné kupování vitaminů a jiných potravinových doplňků v lékárně, ale pojďte zkusit klíčit!

A co vše můžeme klíčit?

Mungo, cizrna, ředkvičky, jetel, čočka, adzuki, hrách, řeřicha, rukola, hořčice, vojtěška, špalda, oves, žito, ječmen, pohanka…no, zdá se, že máte celou řadu možností a jistě jsem jich spoustu zapomněla. Důležité je, že každé ze semínek má jiná pravidla pro klíčení. Co do potřebného času i nádoby na klíčení, ale o tom se zmíním později.

Možnosti co vše lze klíčit

Nyní k nejdůležitější části: Jak na to?

Existuje spousty pomocníků, které jsou určené speciálně pro klíčení. Jedná se o sklenice se sítkem umístěné do držáku pro odkapávání tekutiny, několika patrové biomisky, keramické misky se sítkem a podobně. Zásadní myšlenka je ovšem stejná – důkladný odtok vody, který umožňuje snazší proplachování a brání tedy vzniku plísní, hnilobných procesů a přemnožení mikroorganismů, což je hlavním úskalím klíčení. Ale. Zkoušíte-li klíčení poprvé, či budete-li pouze příležitostnými klíčiteli, vystačíte si bez těchto vymožeností. Připravte si pouze zavařovací sklenici, plátýnko, gumičku, misku a vatu.

Chystáte-li se na klíčení drobných semínek jako je řeřicha, rukola, jetel, vojtěška či hořčice, pak postačí, když na misku položíte navlhčenou vatu a nasypete na ni semínka v jedné vrstvě. Vatu poté pravidelně vlhčete, aby nebyla zcela suchá a klíčkům se dařilo.

Ředkvičková pomazánka s klíčky, žervé s rukolou a řeřicha

Naopak při klíčení munga, cizrny, adzuki, čočky, hrachu či obilovin vystačíte se zavařovací sklenicí, již přibližně do čtvrtiny zaplníte semeny. Ta zalijete vodou, sklenici překryjete plátýnkem a zagumičkujete. Po několika hodinách vodu přes plátýnko důkladně vylijete, semínka párkrát propláchnete a takto navlhčené je překryjete novým plátýnkem. Tento postup za pár hodin opakujte. Co se týče přesných časových údajů namáčení a intervalu proplachování, záleží to na druhu semena. Chcete-li dosáhnout perfektních výsledků, doporučuji si časy na internetu najít ve speciálních klíčících tabulkách, například na www.energyvita.cz/kliceni-seminek-tabulka/t-353 . Ovšem nejste-li puntičkáři, tak doporučuji semena namočit přes noc, poté vodu slít a 2-3x denně je proplachovat. Klíčení neprovádějte na přímém sluníčku, vždy je ideální temnější místo s pokojovou teplotou. A to nejdůležitější z vlastního klíčení. Za jak dlouho se sklízí? Inu když vám klíčky připadají dostatečně velké, což bývá obvykle 4-5. den.

klíčky po čtyřech dnech

A jak si na klíčcích pochutnat?

Samozřejmě je vyzkoušejte jen tak syrové, je to velká dobrota. Případně si je můžete dát na tvarohovou pomazánku, obložené pečivo, do vašeho oblíbeného salátu, jarních závitků, či na dozdobení polévky či omelety. Chcete-li si více pohrát nebo hledáte zdravé zobání k filmu, doporučuji smíchat klíčky cizrny či hrachu s kořením podle vaší libosti a opéct na másle. Fantazii se meze nekladou. Vyzkoušejte uzenou papriku, chilli, bylinky, sůl, ale také sladkou verzi s cukrem či skořicí. Klidně si troufněte do pánve přihodit i slaninu, cibuli, hořčici či česnek. Samozřejmě ke slané verzi 🙂

pomazánky z blízka 🙂

To by bylo z mé strany asi vše a pojďme se do toho pustit!

No a máte-li chuť na další jarní recepty, mrkněte na
http://www.zdravenavenkove.cz/2018/04/29/dobroty-z-medvediho-cesneku/ nebo
http://www.zdravenavenkove.cz/2018/04/05/jarni-salat/ .

Přeji Vám, aby se vše krásně povedlo 🙂

Sdílejte


2 thoughts on “KLÍČENÍ”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Líbí se Vám u nás? Sdělte to ostatním.