ZELENÉ SMOOTHIE

Smoothie se v posledních letech dostalo velké pozornosti a oblibě. Spousta lidí si již bez ranního smoothie nedovede představit svůj den. Smoothie je odvozeno od anglického smooth, tedy hladký. Jedná se o nápoj hladké konzistence – umixovaný. Základem smoothie je ovoce či zelenina (nebo kombinace obojího) a tekutina. Další ingredience jsou již zcela dobrovolné.

Variant smoothie existuje téměř nekonečně mnoho. Můžete použít jakýkoliv druh ovoce či zeleniny, samozřejmě ideálně několik druhů zároveň, dále jako tekutinu můžete použít vodu, mléko, či rostlinné mléko. Chcete-li zvýšit bílkovinovou nálož, tak přidejte jogurt, řecký jogurt, či proteinový prášek. Pro zlepšení chuti jsou vhodné i čerstvé bylinky, koření či zázvor. Pro zvýšení obsahu vlákniny nesmíme opomenout ani ovesné vločky či různé druhy semínek. Oblíbené je přidávání takzvaných superpotravin – spirulina, chlorella, ašvaganda apod.

ingredience na zelené smoothie

Na co si dát u smoothie pozor

Jak už z jednotlivých složek smoothie vyplývá, může to být velmi zdravý nápoj, ale je potřeba si uvědomit, co od něj očekáváte. Má vás zasytit místo snídaně? Je to pro vás jen lehká svačinka? Chcete ho použít na zalití oblíbeného müsli? Je důležité položit si tyto otázky především z toho důvodu, že by se vám mohlo snadno stát, že pod rouškou zdravého nápoje si připravíte kalorickou bombu.  Dáte-li si do smoothie jedno jablko, jeden banán a pomeranč, tak ani sebelepší superpotravina nezabrání tomu, abyste při pravidelném pití takového nápoje nezačali přibírat. Bude totiž plný jednoduchých cukrů. Jen si představte, jak byste všechno toto ovoce zkonzumovali v nerozmixované podobě – určitě by vám to chvilku zabralo a dost možná byste to ani najednou nezvládli. Takže všeho s mírou.

Já a smoothie

Já osobně smoothie piju přibližně 5x v týdnu místo snídaně, proto si do něj přidávám i ovesné vločky a semínka, aby mne dostatečně zasytilo. Konzumuji ho takto několik měsíců a postupně jsem vychytala poměr jednotlivých komponent. Jak název článku napovídá, jsem zatížená na zelené smoothie, tedy přidávám ne zrovna malé množství zelené zeleniny. A neděste se, v chuti byste žádnou zeleninu nepoznali. Takže nejste-li zrovna milovníkem zeleniny a je-li pro vás obtížné zařadit ji do jídelníčku, může pro vás být zelené smoothie záchrana. Já smoothie nemám ráda příliš sladké, proto ovoce přidávám trochu méně, ale není nic snazšího než při vašem prvním pokusu dát o trochu ovoce více, přidat proteinový prášek či kloubní výživu, které často bývají doslazované. Holt jednoduše zkoušejte, co bude vašim chuťovým pohárkům vyhovovat. Další velkou výhodou smoothie je, že začne-li se vám kazit nějaké ovoce či zelenina, můžete ji zamrazit a poté do nápoje použít. Ať už se jedná o banány či avokáda, které začínají hnědnout, baby špenát, který ztrácí svěžest, cokoliv můžete použít i v mražené podobě. Navíc v létě vás takový nápoj i osvěží.

Smoothie mixéry:

Co se týče přístroje na přípravu smoothie, existuje jich na trhu celá řada. Některé dokonce mixujete přímo v nádobě, u které poté pouze vyměníte nože za víčko a můžete vyrazit s čerstvým smoothie v ruce. My máme doma dva různé přístroje.

ETA mixér

Jeden z nich je z Lidlu – značka Silvercrest. Má příkon 700W a rychlost otáček 20 000/min. Výhodou je právě příprava smoothie přímo v pohárku na pití, není tolik hlučný jako náš druhý přístroj, ale stává se, že mražené či hodně tvrdé komponenty (např. zázvor) nerozmixuje zcela dokonale. Používám ho především ve všední dny, kdy si do nádoby nachystám ovoce a zeleninu, ráno jen přiliju tekutinu, rozmixuju a můžu běžet do práce. Odkaz na tento smoothie mixér: https://www.lidl-shop.cz/SILVERCREST-Smoothie-mixer-EDS-SNM-700-A1/p100274552?mktc=shopping&gclid=EAIaIQobChMI3P-hqIf_6AIVA7TtCh1rJAXyEAQYASABEgLXcPD_BwE

Druhý smoothie mixér je od značky ETA, Vital Blend, má příkon 1600W a 28 000 otáček/minutu z čehož je jasné, že je mnohem hlučnější, ale daleko lépe mixuje, má velkou nádobu, tudíž se hodí pro přípravu více porcí či v něm můžete rozmixovat i polévku. Odkaz na tento mixér dávám zde: https://mixery.heureka.cz/eta-1011-vital-blend-raw-smoothie-mix/?cs=elektrochram-cz&gclid=EAIaIQobChMIucrSi4n_6AIVxB0YCh3U4wibEAkYBiABEgLx8PD_BwE

Nyní pojďme konečně k vlastnímu receptu, ačkoliv je to spíše výčet jednotlivých možných surovin a kolik jich přibližně dát, aby vám vznikla jedna porce. Časem zjistíte, která kombinace bude vašemu srdci nejbližší. Na úplném konci vám dám přesný recept na moje dnešní ranní smoothie pro inspiraci.

zelené smoothie

Na jednu porci smoothie:

půl hrnku ovoce: jablka, hrušky, banán, ananas, mango, jahody, lesní ovoce, pomeranč

dva hrnky zeleniny: největší část doporučuji dát listovou zeleninu (baby špenát, ledový salát, little gem, polníček), brokolice, okurka, cuketa, celer, květák

jeden hrnek (250ml) tekutiny: voda, kokosová voda, mléko, rostlinné mléko (mandlové, ovesné, kokosové, kešu)

lžíce proteinu: proteinový prášek, jogurt, kolagen

lžička tuku: dýňová, sezamová, slunečnicová, konopná, lněná či chia semínka, ořechy či ořechové máslo, kousek avokáda, kokosový olej

půl lžičky superpotraviny: chlorella, spirulina, acai

na špičku lžičky koření: perníkové koření, skořice či kurkuma

pár lístků čerstvých bylinek: máta, bazalka či půl centimetrový kousek čerstvého zázvoru či kurkumy

vláknina: kromě semínek lze přidat vrchovatá lžíce vloček či lžička rozpustné vlákniny

V mém smoothie dnes ráno byl banán, hruška, baby špenát, brokolice, okurka, zázvor, mandlové mléko a voda 1:1, cejlonská skořice, citron, zázvor, vlašské ořechy, máta, jogurt, kokosový tuk, ovesné vločky.

Všechny vámi zvolené ingredience dejte do smoothie mixéru a mixujte na střední výkon přibližně 30 sekund. Poté zkuste, jestli vám dostačuje sladkost nápoje a případně přidejte ještě kousek ovoce či med.

Doufám, že se vám smoothie podle mého receptu vydaří a přibude další smoothie závislák do rodiny!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..